Webwinkel
Beschikbare verse asperges
Overige producten
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Over de asperges
We kunnen u gerust stellen: alle asperges zijn dagvers en hun smaak is identiek. De onderverdeling in verschillende klasseringen van asperges is gebaseerd op dikte (diameter in mm) en uiterlijke kenmerken zoals kromming of sluiting van het kopje. Deze uiterlijke kenmerken kan u terug vinden bij eigenschappen.
Excellent asperges kunnen voor alle toepassingen gebruikt worden.
Premium asperges worden voornamelijk gebruikt voor soep of bereidingen waar de vorm/uitzicht minder belangrijk is. Ze kunnen echter ook perfect gebruikt worden voor een hoofdgerecht.
De letter in de klassering heeft betrekking op de diameter van de asperges.
B: 12-16mm fijn
A: 16-22mm middelmatig
AA:22-28mm middelmatig
AAA:+28mm dik
Indien je asperges als hoofdgerecht wil bereiden voorzie je best 0.5 kg per persoon.
Witte asperges hebben een stevige schil. Voor het koken van de asperges wordt deze schil verwijdert met een dunschiller. Je kan best 2 maal rond gaan met je dunschiller. De aanwezigheid van restjes schil zorgt voor een onaangenaam mondgevoel tijdens het eten van asperges. Indien je niet graag zelf schilt, kan je ervoor kiezen om reeds geschilde asperges te kopen. Groene asperges hoeven niet geschild te worden.
Dit hangt af van verschillende factoren. Heb je dikke asperges gekocht? Dan moeten deze langer koken dan een fijne asperge.
Laat asperges met een middelmatige dikte 5 minuten koken en zet het vuur daarna uit. Laat de asperges nog 10 minuten staan in het kookvocht. Op die manieren garen ze nog verder en worden de aspergekopjes niet beschadigd.
Dit is afhankelijk van de dikte en natuurlijk nooit 100% met zekerheid te zeggen maar dit kan je als leidraad nemen:
Excellent AAA : 8-10 stuks
Excellent AA :14-16 stuks
Excellent A :20-22 stuks
Excellent B :25-30 stuks
Premium + : 15-20 stuks
Een bussel of schaaltje asperges weegt 500 gram. 1kg asperges is dus gelijk aan 2 bussels.
Aangezien uw asperges pas geoogst worden nadat u deze besteld heeft zijn de asperge de dag na de oogst al bij u. Verser kan dus bijna niet. Hierdoor kunnen wij de volgende houdbaarheid garanderen:
Geschilde asperges: 10 dagen bij bewaring in de originele verpakking in de koelkast bij ongeveer 4°C
Ongeschilde asperges: 7 dagen bij bewaring in de koelkast bij ongeveer 4°C. Om uitdroging te voorkomen kan u best de asperges in een vochtige keukenhanddoek wikkelen en deze onder in de koelkast plaatsen. Pas schillen als u de asperges gaat bereiden.
Uiteraard hoeft u niet te wachten , hoe verser hoe beter!
Witte asperges groeien onder de grond en tijdens de teelt wordt er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat er geen daglicht aan de asperges komt, vandaar hun witte kleur. Soms komt er toch een sprankeltje zonlicht tot bij de kop van de asperge, de asperge zal dan lichtjes violet kleuren. De asperge heeft dan een “kusje” van de zon gehad.
Groene asperges worden boven de grond geteeld en kleuren van zodra ze boven de grond komen van wit-violet-paars en uiteindelijk groen.
Er is een smaakverschil tussen groene en witte asperges. Op de meeste plaatsen in de wereld kent men geen witte asperges omdat het klimaat en de bodem dit niet toelaten. De plaatsen waar witte asperges kunnen groeien zijn relatief beperkt op wereldschaal.
Als u een voorraad asperges in wil slaan om deze na het seizoen te gebruiken, kan dat.
Er zijn 2 mogelijkheden:
geschilde asperges. Deze zijn vacuüm verpakt waardoor deze compact in uw diepvries te plaatsen zijn. Dit is de beste manier omdat deze luchtdicht verpakt zijn en u er geen werk meer aan heeft.
ongeschilde asperges: Deze eerst schillen en vervolgens in een diepvrieszakje in de diepvies stoppen.
Als u de diepgevroren asperges wil gebruiken kan deze direct in kokend water bereiden. Diepgevroren asperges dus zeker niet eerst laten ontdooien.
Over het bestelproces
Bij het plaatsen van uw bestelling zal u een leverdatum moeten selecteren. Alle mogelijke leverdata worden automatisch weergegeven in de kalender. U hoeft hier dus niets bijzonders voor te doen.
We leveren 5 dagen per week in volledig Vlaanderen, volledig Brussel, en een groot deel van Wallonië. Op deze kaart kan u zien waar we kunnen leveren. In de rode gebieden is helaas geen levering mogelijk.
kijk hier voor de details op de kaart.
De mogelijke leverdagen in de groene gebieden zijn:
Dinsdag,Woensdag,Donderdag,Vrijdag en Zaterdag.
Let op: op maandag, zondag en wettelijke feestdagen wordt er nooit geleverd. (Deze worden automatisch geblokkeerd in de kalender en kan u dus niet selecteren)
Aangezien er pas geoogst wordt de dag voor uw asperges afgeleverd worden maakt het geen verschil wanneer u uw bestelling plaatst. Uw asperges zijn altijd dagvers!
Let er op dat u voor middernacht uw bestelling geplaatst heeft omdat mogelijk na middernacht uw levermomenten veranderen. Dit komt omdat alle bestelling om middernacht afsluiten zodat de volgende ochtend gestart kan worden met het oogsten en verzenden van uw asperges.
Het is belangrijk dat de levering soepel verloopt. Om u te kunnen laten weten wanneer de chauffeur bij u langs zal komen zullen wij u een bericht sturen. Deze gegevens worden enkel gebruikt door onze transporteur om de levering met u af te stemmen en dus niet voor andere doeleinden.
Indien u dit bericht graag per mail ontvangt geeft u uw e-mailadres op.
Indien u liever per sms op de hoogte wordt gehouden van de levering geeft u enkel uw GSM nummer op.
Let op: Als u zowel een e-mail adres en ook een GSM nummer doorgeeft zal er altijd gekozen worden om het bericht per mail te verzenden. U ontvangt dan dus geen SMS. Toch kan het handig zijn om uw GSM nummer achter te laten zodat de chauffeur u kan contacteren indien nodig.
Dat gaat helaas niet. Omdat asperges nu eenmaal een product van de natuur zijn, is het niet mogelijk om ver vooruit te plannen. De productie wordt door veel parameters beïnvloed, waar het weer de grootste onzekere factor is.
Omdat we graag nakomen wat we beloven kan u maximaal 6 dagen vooruit bestellen. U kan enkel een groen aangeduide leverdatum selecteren.
Indien u uw gewenste datum dus niet kan selecteren ligt deze waarschijnlijk te ver in de tijd vooruit of is er geen levermoment voorzien op deze datum.
Zoals gezegd zijn asperges een echt natuurproduct. De productie kan heel sterk reageren op het weer. Om een faire prijs te kunnen bepalen moet deze soms aangepast worden doorheen het seizoen. Deze aanpassingen gebeuren niet op vaste momenten en kunnen dus op eender welk moment gebeuren. Uiteraard zullen wij prijsschommelingen zoveel mogelijk beperken.
Om een prijswijziging eerlijk te laten verlopen is de regel dat indien u uw bestelling succesvol heeft geplaatst uw prijs onveranderd blijft. Dus ook als uw levermoment mogelijks nog in de toekomst ligt. Dit principe geld zowel bij stijgende als dalende prijzen.
Er is geen minimale bestelhoeveelheid. Om ecologische redenen roepen wij op om bestellingen indien mogelijk te groeperen.
Misschien samen met de collega’s op het werk een bestelling plaatsen of waarom niet eens met vrienden en familie een bestelling plaatsen?
Uiteindelijk is het ook goedkoper omdat de verzendingskosten wegvallen vanaf een bepaald bedrag.
Indien u een probleem ondervind met het bestellen kan u een mail sturen naar: bestellingen@asperges.be
Wij proberen u dan zo snel mogelijk te helpen.
Levering aan huis
We begrijpen dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan wachten op een zending. Daarom de volgende tips:
tips om te plannen (voor het plaatsen van een bestelling)
- Mogelijk werkt u op een vaste dag van thuis uit of bent u in de mogelijkheid om de zending op uw werk te ontvangen. Er wordt altijd tijdens kantooruren geleverd.
- U kan altijd kiezen om op zaterdag te laten leveren zonder meerkost. Waarschijnlijk kan u zo de kans verhogen dat er iemand van uw gezin de zending in ontvangst kan nemen.
- Misschien zijn er in uw naaste omgeving nog aspergeliefhebbers. U kan samen uw asperges bestellen en zo de levermomenten beperken. Bovendien bespaart u ook op de leverkosten.
- Het leveradres hoeft niet uw adres te zijn. U kan hier altijd het adres van iemand anders ingeven. De kans is groot dat bv uw buren, familie of vrienden het geen probleem vinden om je uit de nood te helpen.
Is er toch nog iets tussengekomen? Geen probleem! (tussen bestelling en levering)
- De dag voor levering ontvangt u een eerste bericht van DPDfresh met de melding dat er de volgende dag uw zending toe zal komen. U kan nog altijd kosteloos uw levering uitstellen naar een latere datum of naar een ander adres. Door de volgende knoppen te gebruiken.
- De dag van levering ontvangt u in de ochtend een tweede bericht van DPDfresh met het tijdslot van 1 uur met het exacte moment van levering. U kan ook hier nog altijd uw levering uitstellen naar een latere datum of naar een ander adres zolang u dit minimaal 30 minuten voor het verwachte levermoment aanpast. zie voorbeeld hieronder
- Op het moment dat de chauffeur toekomt op uw adres zal hij zich melden aan de voordeur door aan te bellen.Indien de voordeur niet open gedaan wordt,omdat u bv in de tuin van het mooie weer aan het genieten bent, zal de chauffeur u bellen om te melden dat hij/zij op uw adres toegekomen is. Dit kan enkel als u een werkend telefoonnummer achterlaat bij het plaatsen van uw bestelling. Het telefonisch contact opnemen gebeurt enkel indien de chauffeur voor een gesloten deur staat.
Wat kunnen en mogen wij niet doen:
- Een levering achterlaten aan de deur.
- Een levering aan gaan bieden bij de buren (ook niet indien u hier zelf om vraagt)
=> Het verzenden van uw voeding nemen wij serieus en daarom volgen wij en de transporteur alle voorschriften rondom voedselveiligheid en respecteren wij de koudeketen.
- Na een succesvolle bestelling ontvangt u een bevestigingsmail van asperges.be dat uw bestelling goed is ontvangen. In deze mail staat de gekozen leveringsdatum en een ordernummer (#….)
- De avond voor de door u gekozen leverdag ontvangt u van de transporteur, DPD fresh, een e-mail of SMS met de vermelding dat de volgende dag uw pakket afgeleverd wordt. In deze mail ontvangt u een pakketnummer (14 cijfers)
- De volgende dag, dus de dag van levering ontvangt u van de DPD fresh een e-mail of SMS met een tijdslot van 1 uur nauwkeurig. U verneemt via dit bericht wanneer uw pakket afgeleverd zal worden. Dit bericht ontvangt u normaal tussen 8.00u en 12.00u.
Nadat u uw tweede bericht van DPD fresh heeft ontvangen (dus op de dag van levering) kan u volgen hoeveel stops de chauffeur nog moet afleggen voor hij bij u toekomt.
U kan via deze link uw pakketnummer invullen om uw pakket via Live tracking te volgen
Ja dat kan. Indien u een verandering door wil voeren (andere leverdatum of ander leveradres) dan kan dat nog tot 30 minuten voor aankomst van uw pakket. Wijzigingen kan u doorvoeren door het eerste of tweede bericht van DPD fresh te openen en te kiezen voor de knop “andere datum” of “ander adres”. U kan maximaal 1x wijzigen per pakketnummer.
Uw bestelling zal door DPD fresh onder optimale omstandigheden bewaard worden om later op uw nieuw adres of andere datum opnieuw aan te bieden.
Het nieuwe levermoment is de eerstvolgende leverdag afhankelijk van de regio. Voor alle leverdagen per regio kijk hier
Voor meer info over predict service DPD fresh klik hier
Neen dat is niet mogelijk. Omdat we geen enkel risico willen nemen op gebied van voedselveiligheid en ook de koudeketen niet willen onderbreken is dit niet mogelijk. Uw pakket zal dan ook niet bij de buren aangeboden worden.
Indien u niet thuis bent op het afgesproken levermoment, zal de chauffeur van DPD fresh het pakketje onder optimale omstandigheden in bewaring plaatsen. Uw pakket zal op de eerstvolgende leverdag opnieuw aangeboden worden. U hoeft niets te ondernemen het standaard leveringsproces herhaalt zich. klik hier voor de eerstvolgende leverdag in uw gemeente.
Uw pakketje gaat voor een tweede keer terug naar DPDfresh. U stuurt best zo snel mogelijk een mail naar: bestellingen@asperges.be met uw contactgegevens en uw pakketnummer. We zullen dan samen bekijken of we uw alsnog het pakket tot bij u kunnen krijgen. Hou er rekening mee dat hier extra kosten aan verbonden kunnen zijn.
De asperges worden zorgvuldig verpakt zodat deze niet zullen breken of beschadigd raken. De voedselveiligheid is ook gegarandeerd omdat de asperges kraakvers vertrekken en gedurende hun reis constant op 4°C getransporteerd worden. Indien u uw levermoment veranderd zullen uw orginele asperges op een later moment toekomen. Omdat de asperges kraakvers verzonden worden zal dit geen problemen opleveren naar de kwaliteit van uw asperges.
Verzending:
- controleer zeker of het antwoord op uw vraag niet behandeld is bij bovenstaande punten.
- Surf naar DPD Predict en geef hier uw 14 cijferige pakketcode in om de status van uw verzending te bekijken
- indien uw probleem niet is opgelost kan u een mail sturen naar bestellingen@asperges.be Wij zullen samen met u bekijken of wij kunnen helpen bij het vinden van een oplossing van het probleem.
product:
Wij dragen de grootste zorg om u te laten genieten van de beste producten van het platte land. Mocht u toch een klacht hebben over de kwaliteit of een ander probleem ervaren met betrekking tot de inhoud van uw verzending dan horen wij dit graag. U kan ons bereiken op volgend e-mail adres: bestellingen@asperges.be